Herken je een of meer van de volgende gedachten?
- Ik moet veranderingen doorvoeren, maar hoe krijg ik mijn weerstand leverende team hierin mee?
- Ik heb een onafhankelijk iemand nodig om van gedachten te wisselen, maar wie?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik goed geïnformeerd ben over wat er écht speelt op de werkvloer?
- Ik heb het op dit moment naar mijn zin in mijn huidige functie, maar ik merk dat ik over niet al te lange tijd een nieuwe uitdaging nodig heb, hoe ga ik dat aanpakken?
- Hoe kan ik een goede band met mijn leerlingen en docenten opbouwen zonder mijn autoriteit te verliezen?
- Elke week kom ik uren tekort om alles gedaan te krijgen en nog liggen er altijd stapels werk op me te wachten. Hoe kan ik hier effectiever mee omgaan?
- Hoe bereik ik zoveel mogelijk en bewaak ik tegelijkertijd mijn grenzen in een gesprek met mondige ouders?
Aan het roer staan van een eigen afdeling of gehele school is prachtige uitdagende taak. Je bent medeverantwoordelijk voor een groot en belangrijk proces binnen de samenleving: de vorming van leerlingen door scholing.
Geen dag is hetzelfde in de dynamische schoolomgeving en je hebt te maken met vele spelers. Van leerlingen en ouders tot jouw eigen docenten, van ondersteunend personeel tot de (overkoepelende) schoolbesturen, maar ook met de buren van de school en eigenlijk simpelweg iedereen die op je professionele pad komt. Jij trekt de kar en bent verantwoordelijk.